Studieplan
Oslo Filmskole tilbyr kunstfaglig undervisning som består av teori og praksis, workshop, øvelser, gruppesamtaler, og veiledning innen: Filmhistorie, filmteori, filmestetikk, filmanalyse, psykologi, filosofi, åndelighet, manus & fiksjon, non-fiction & hybridfilm, fotografi, lyd- og musikkopptak, produksjonsdesign, regi & skuespillerinstruksjon, produsent & filmproduksjon, klipp (redigering av lyd og bilde), lyddesign, og filmmusikk.
Undervisning, læringsutbytte, og skolens filosofi.
-
Oslo Filmskole er for studenter som er dedikerte, og har et ønske om å lære, utforske, utvikle, ytre, og uttrykke seg gjennom audiovisuelle medier, og bevegelige bilder.
Oslo Filmskole er et sted hvor du kan komme som du er, føle deg trygg, og få god undervisning og veiledning samt utvikle deg på både et individuelt og kollektivt plan. Vi ønsker å vektlegge hvordan akkurat du opplever din indre og ytre verden. Samt bli bevisst over ditt blikk og perspektiv på de øyeblikkene og eksistensen du er en del av.
Som student vil du motta undervisning og veiledning fra noen av de mest kompetente og arbeidsaktive lærerkreftene fra det audiovisuelle feltet. Du vil få mengdetrening i å lage film, og du vil lære deg å samarbeide på et høyt nivå med dine medstudenter. Du vil også lære om og praktisere de grunnleggende tradisjonelle fagfunksjonene bak en filmproduksjon.
Utover å lære deg tradisjonell filmanalyse, vil du også lære deg å reflektere, analysere, og sette ord på både ditt eget og dine medstudenters arbeider under gruppesamtaler og evalueringer etter hver øvelse. Utover det filmfaglige vil du få innsikt i samfunnsmessige, relasjonelle, humanitære, psykologiske, filosofiske, og åndelige aspekter ved vår sameksistens knyttet opp mot ditt virke som filmskaper.
-
Oslo Filmskole er åpen for alle men har et særskilt fokus og bevissthet på å rekruttere fra underrepresenterte grupper i alderen 18 – 26. En gruppe mennesker som statistisk sett ofte ikke slipper inn, eller søker seg mot de etablerte tradisjonelle kunstfaglige filmskolene. Dette er en mangfoldig gruppe som ofte faller utenfor det homogene landskapet grunnet strukturell skjevhetet, preferanser, forutinntatthet, partiskhet, og nepotisme.
Oslo Filmskole har som mål om å være den mest inkluderende og fremoverlente kunstfaglige filmskolen i Norge. Vi ønsker å rekruttere, utdanne og støtte opp om individer fra underrepresenterte grupper. Vi ønsker et større mangfold av historier og perspektiver som forsterker, og bygger opp under en felles identitet, og fellesskapsfølelse. Vi ønsker å gi fremtidens filmskapere de verktøyene de trenger for å nettopp bidra med dette, og samtidig bryte igjennom barrierene som holder individet utenfor, og undertrykket. Vi ønsker å styrke studentene ved å gi dem kunnskap og innsikt de kan bruke til å forvalte deres individuelle opplevelser og perspektiver. Både på et filmkunstfaglig, humanistisk, filosofisk, psykologisk, og åndelig plan.
Aldri før har det å skape meningsbærende og definerende innhold vært enklere. Aldri før har vi måtte fordøye et så stort omfang av audiovisuelt innhold. Aldri før har teknologi vært så tilgjengelig. Og aldri før har vi vært nærmere demokratisering av hvem som kan fortelle sine historier. Men dessverre kan ikke det samme sies om strukturene som bestemmer hvem som får mulighet til å utdanne seg samt arbeide med bevegelige bilder og filmfaget. Det samme kan heller ikke sies om hvem som får tilstrekkelig med økonomi, budsjetter, og muligheter til å ytre og uttrykke seg igjennom distribuerte og markedsførte plattformer. Noe som gjenspeiles og underbygges av statistikk. Hvem som får lov til å skape meningsbærende og definerende innhold, og ikke minst får en plattform for visning og distribusjon er fremdeles strengt bevoktet av en homogen øvre middelklasse som verner om sine interesser, og hva de liker og identifiserer seg med. Vi må erkjenne at vi fremdeles sliter med å omfavne, inkludere og dyrke hele bredden, og mangfoldet som faller utenfor kurven.
Oslo Filmskole er her for å nettopp gjøre noe med denne problemstillingen. Vi får dessverre ikke forandret på andre menneskers forutinntatthet men det vi kan gjøre er å skape et rom og åpne dører der hvor andre stenger dem. Vi ser på dette som vårt ansvar, og vi skal dekke behovet som de etablerte skolene, det være seg offentlige eller private ikke har evnet, eller hatt viljen til å imøtekomme.
-
Etter å ha fullført ettårig kunstfaglig utdannelse i audiovisuelle medier og bevegelige bilder skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte, og ervervet seg ferdighetene som beskrevet nedenunder samt ha grunnleggende kunnskap og innsikt i:
Filmhistorie
Filmteori
Filmestetikk
Filmanalyse
Psykologi
Filosofi
Åndelighet
Manus & Fiksjon
Non-fiction & Hybridfilm
Fotografi
Lyd- og Musikkopptak
Produksjonsdesign
Regi (mise en scène, objektivitet, subjektivitet, regikonsept/reginotat)
Skuespillerinstruksjon
Produsent & Filmproduksjon
Klipp (redigering av lyd og bilde)
Lyddesign
Filmmusiikk
Evnen til å reflektere og analysere eget filmspråk og andres filmspråk i kontekst av samtiden vi alle er en del av.
Grunnleggende teknisk forståelse i bruk av filmproduksjonsutstyr (opptak og post).
Kunnskap i å utvikle, planlegge og gjennomføre egne selvstendige og relevante filmkunstneriske arbeider.
Evne å reflektere over, og presentere egne verk i forskjellige fora, for andre mennesker.
Kunnskap om relevante teorier, metoder, og prosesser.
Kunnskap om og erfaring innen samarbeid og kollektive prosesser.
Kunnskap om og erfaring med både å planlegge, organisere og realisere produksjoner, og selv å inngå i forskjellige funksjoner og roller i ulike former for produksjoner av bevegelige bilder.
-
Oslo Filmskole vil gi studentene det de trenger av verktøy, kunnskap, innsikt, og bevissthet til å kunne uttrykke og ytre seg som filmskapere. Undervisningen veksler mellom teoretisk og praktisk undervisning i form av foredrag, workshops, øvelser, veiledning, gruppesamtaler, evalueringer, og eget arbeid. Undervisningen er utformet og blir holdt av kompetente filmskapere og filmarbeidere som er arbeidsaktive med egen praksis. Oslo Filmskole vektlegger at du som student har høy grad av samarbeidslyst og vilje til å arbeide med dine medstudenter da dere vil jobbe tett med hverandre for å gjennomføre øvelser knyttet til hver modul og din avsluttende øvelsesfilm. Du utdannes med andre ord ikke til én spesifikk rolle eller fagfunksjon. Men får god opplæring, kunnskap, og innsikt i alle fagfunksjoner bak en filmproduksjon. Dette vil gi deg mengdetrening samt skape bedre læringsutbytte da du vil få bedre forståelse og innblikk i praktiske og kreative prosesser samt utvikle sine samarbeidsevner. Du vil utover dette bli godt trent i å føre dialog, reflektere, bevisstgjøre deg over samt utdype og artikulere både dine egne, og andre arbeider.
Oslo Filmskole ønsker å fokusere på individet og samarbeidsprosessen fremfor den store «visjonen» bak en film. Under veiledning og gruppesamtaler får du muligheten til å utforske og lære om både din egen og dine medstudenters prosess. Vår oppfatning er at om prosessen er god så vil den kunstneriske «visjonen» og fruktene av prosessen skinne igjennom med et genuint og autentisk uttrykk nettopp fordi vi alle har forskjellige betingelser, tilnærminger, perspektiver og iboende kreative blikk på hvordan vi kan uttrykke oss samt løse kreative utfordringer og problemstillinger. Med denne tilnærmingen kan du bli bedre kjent med din “personlige stemme”, lære å stole mer på egen intuisjon, få mer selvtillit (selvtillit er ikke noe du har, men får – Eggen), utvikle din selvfølelse, og kjenne på mestring. Du vil sakte men sikkert finne mer indre styrke til å tørre og eksperimentere i lag med andre, og gradvis stole mer og mer på egen intuisjon. Vi tror at opplevelsen av mestring, samt refleksjon og bevisstgjøring omkring de kreative kunstfaglige prosessene du skulle befinne deg i sammen med dine medstudenter, og det kreative arbeidet du utfører vil gi deg verdifulle erfaringer når det kommer til å samarbeide på et høyt plan, samt løse utfordringer og forholde deg til kunstneriske og kreative problemstillinger. Dette er erfaringer du kan ta med deg og dra nytte av også på andre plan og felt i livet – både som medmenneske og medborger.
Oslo Filmskole vektlegger og legger opp til at studentene etter endt utdanning skal kunne føle seg trygge på, og mestre prosessen - fra idé og konsept til produksjon, og etterarbeid. Herunder:
Tekst
Ideutvikling
Skrive manus
Filmfaglige verktøy
Lage personlige øvelsesfilmer knyttet til undervisningsmodulene
Filosofi: Etikk & Moral
Åndelighet
Psykologi
Utvikle dine menneskelige og mellommenneskelige evner
Samarbeid
Analyse
Kritisk tenkning
Kunstneriske problemstillinger
Sameksistens/samtid
Refleksjon (knyttet til problemstillinger i møte med audiovisuelt innhold, og dens funksjon som meningsbærer og definerende faktor i kontekst av tiden og samfunnet vi lever i).
Samarbeide med studenter fra skuespillerlinjene på Oslo Kulturskole Teaterforstudium og NSKI innenfor studietiden for å lære seg regi & skuespillerinstruksjon – og ikke minst for å danne seg en felles forståelse av hverandres fagfelt - foran og bak kamera. Dette vil også gi et mye større læringsutbytte da deltagerne vil bli tryggere på å arbeide og kommunisere med jevnaldrende studenter og skuespillere foran kamera. (Studentene vil også kunne arbeide med studenter fra KHIO, Nordic Xpress, eller andre profesjonelle eller amatørskuespillere så lenge dette er utenfor studietiden).
-
Studentene vil få grunnleggende opplæring i bruk av skolens filmproduksjonsutstyr for opptak og programvare for post-produksjonsarbeid. Det er helt elementært og obligatorisk å ha gjennomført disse kursene ved oppstart før studentene for lov til å produsere på skolens utstyr. Dette er også for å forsikre oss at alle, uavhengig av teknisk kyndighet kan bruke skolens utstyr for å gjennomføre øvelser og egne prosjekter. Dette er også helt avgjørende for å kunne samarbeide med og hjelpe medstudenter med deres prosjekter.
-
Oslo Filmskole har faste hovedveiledere som følger deg iløpet av studieåret. Dialogen vil ha fokus på at du utvikler deg og når de personlige målene du setter for deg selv før hvert semester. Utover dette vil du også motta veiledning fra de spesifikke faglærerne knyttet til deres fagfelt og workshop de holder utover året.
-
Etter hver workshop og modul får studentene sjansen til å stoppe opp litt og tenke gjennom både sitt eget arbeid – og det medstudentene har gjort. Lærere og veiledere er med på laget og kommer med nyttige tips, friske blikk og gode idéer. I gruppesamtalene snakker vi sammen om hva vi har gjort og hvordan vi har jobbet, og her er både veileder og medstudenter med.
Tanken bak disse samtalene er å gi alle rom til å bli mer bevisste på egne valg og oppleve hvordan andre kan se ting på en helt annen måte. Det handler om å bli inspirert, utfordret – og kanskje se sitt eget arbeid med nye øyne.
-
Å bli inspirert er en del av pensum. Derfor har faglærerne ved skolen laget hver sin personlige liste med 10 verk/opplevelser som er pensum for studentene. Listen utgjør tilsammen 100 verk. Utover å dykke ned i dette materiale vil studentene tas med på ekskursjoner og inspirasjonsdager hvor vi besøker NRK, Filmparken, Short Cut, Storyline, Filmreaktor, Dagslys, filmproduksjonssett, teater- og danseforestillinger samt aktuelle kunstutstillinger i Oslo. Studentene vil også få gratis adgang til Cinema Tehran, Oslos månedlige visninger på Cinemateket.
-
Eksamen gjennomføres mot slutten av vårsemesteret, basert på en øvelsesfilm der studenten selv har ansvar for både regi og manus. Den fungerer som en mulighet til å reflektere over eget arbeid og prosess. Eksamineringen er åpen, og studentene deltar også på hverandres eksamener. Lærere fra skolen bidrar med innspill og nye perspektiver.
Et utvalg av filmene vil i etterkant vises offentlig og gratis på Cinemateket i Oslo.
-
Etter fullført utdanning kan studentene bruke studiet som grunnlag for å enten bygge opp en bachelor, søke seg inn på en bachelorgrad, eller gå rett ut i arbeid som filmskapere.
Øvelsesfilmene de har laget kan benyttes i søknader, og skolen tilbyr veiledning, anbefalingsbrev og råd om videre studieløp som passer den enkelte.
Oslo Filmskole legger også vekt på å utvikle utdanningen i dialog med studentene. Etter hvert eneste gjennomførte modul og skoleår samler vi inn evalueringer og innspill for å kunne forbedre tilbudet for kommende kull.
Emner, moduler, workshop og læringsutbytte.
-
TBA.
-
TBA.
-
TBA.
-
TBA.
-
TBA.
-
TBA.
-
TBA.
-
Undervisningen består av foredrag, samtaler, workshop, inspirasjon, mindre øvelser, og veiledning. Gi elevene innsikt i manusforfatterens rolle i en filmproduksjon, litterære og fortellende elementer (dialog, handling, scenebeskrivelser, treatment, synopsis, logline), forskjellige tilnærminger til å lage og skrive et manus. Elevene samarbeider tett på hverandres øvelsesfilmer.
Målet er at elevene etter fullført studieløp skal kunne:Forstå og bruke grunnleggende manusformat og struktur
Utvikle karakterer, konflikter og temaer
Gi og motta konstruktiv tilbakemelding
Forstå samarbeidet mellom manusforfatter og produksjon
Viktigheten av deres egen personlige stemme
Skrive et kortfilmmanus
-
TBA.
-
TBA.
-
TBA.
-
TBA.
-
TBA.
-
Her jobber vi praktisk og kreativt med hvordan man bygger fortelling i klipp. Hvordan klipp påvirker seeropplevelsen. Vi jobber praktisk med materiale og ser på hvordan lyd og bilde spiller sammen. Elevene skal få kjenne på hvor mye man faktisk kan forme historien i klippen.
Fokus:
Dramaturgi i klipp
Rytme, tone og følelse
Hvordan lyd og bilde jobber sammen
Praktisk bruk av klippeverktøy (Premiere el. tilsvarende)
Mål:
Bli trygg på grunnleggende klippeteknikk
Kunne forme en historie gjennom klipp
Lære å se egne og andres valg kritisk og konstruktivt
-
TBA.
-
TBA.
-
Undervisningen består av foredrag, samtaler, workshop, inspirasjon, mindre øvelser, og veiledning. Gi studentene innsikt i komponistens og musical director sin rolle i en filmproduksjon, komopositoriske og fortellende elementer, samhørighet med lyddesign, samarbeid med andre faggrupper, konseptutvikling, musikalske byggeklosser, fortellerstrategier, sosiokulktur, semiotikk, metodikk og prosess. Elevene får upubliserte filmscener som vi benytter som utgangspunkt for samtaler rundt temaene nevnt ovenfor.
Fokusområder for Filmmusikk:
1. Musikalsk konsept
2. Semiotikk og fenomenologi
3. Sosiokulturelle markører
4. Det emosjonelle subjektet
5. Tverrfaglighet
Målet er at elevene etter fullført studieløp skal kunne:TBA.
-
Studentene vil få grunnleggende opplæring i bruk av skolens filmproduksjonsutstyr for opptak og programvare for post-produksjonsarbeid. Det er helt elementært og obligatorisk å ha gjennomført disse kursene ved oppstart før studentene for lov til å produsere på skolens utstyr. Dette er også for å forsikre oss at alle, uavhengig av teknisk kyndighet kan bruke skolens utstyr for å gjennomføre øvelser og egne prosjekter. Dette er også helt avgjørende for å kunne hjelpe andre studenter med deres egne prosjekter.