Om

Oslo Filmskole er per idag et pilotprosjekt som innen 2027 etableres som en ettårig kunstfaglig filmskole. Oslo Filmskole er gratis. Søknadsskjema er nå åpent. Undervisningen for det første kullet  med studenter foregår på heltid, dagtid: 25.11.25 - 15.04.26. Løpende opptak august – oktober 2025.

Oslo Filmskole skal etableres som en ettårig kunstfaglig filmskole som skal være åpen for alle bakgrunner og kandidater – men vi har et særskilt fokus på å dyrke ytring- og uttrykksfrihet samt rekruttere kandidater fra underrepresenterte grupper. Det er et viktig prinsipp for oss at alle i samfunnet skal ha mulighet til å ytre, skape og uttrykke seg, da det er med er med på å bygge opp under en felles forståelse av hvem vi er i kontekst av den samtiden vi alle er en del av. Sameksistens, og en felles åndelig identitet. Innblikk i den andres perspektiver og opplevelser. Og et utvidet empatisk rom.

Vi tenker på utdanning som elementært og grunnleggende i å nå et mål om bedre inkludering og representasjon av underrepresenterte grupper innen film, kunst og kulturlivet og ser på dette som vårt bidrag til mangfoldiggjøring av det audiovisuelle feltet samt produksjon og distribusjon av bevegelige bilder. Det er et demokratisk problem om vi av bevisste/ubevisste grunner, det være seg strukturelle eller individuelle årsaker holder enkelte grupper utenfor et felles åndsliv som i stor grad er finansiert av hele den norske befolkningens skattepenger. Inkludert skattepenger fra underrepresenterte grupper. Det offentlige har her et mandat og ansvar om å speile hele befolkningen, og gi alle like muligheter til å ytre, utrykke, og skape meningsbærende og definerende innhold i form av historier gestaltet igjennom audiovisuelle medier.

Vi har nå pågående samtaler med aktuelle departement og instanser for å etablere skolen. Studiet vil da bli ECTS-godkjent, gi 60 studiepoeng, samt mulighet for at studentene kan søke stipend og lån i Lånekassen. Utdanningen kan da brukes til å bygge opp en bachelorgrad, eller til å søke seg inn på andre kunstfaglige skoler (Den Norske Filmskolen, Filmkunstskolen i Kabelvåg, Kunstakademiet, nasjonale/internasjonale skoler, eller andre studier innenfor akademia).

  • Oslo Filmskole er for studenter som er dedikerte, og har et ønske om å lære, utforske, utvikle, ytre, og uttrykke seg gjennom audiovisuelle medier, og bevegelige bilder.

    Som student vil du motta undervisning og veiledning fra noen av mest kompetente og arbeidsaktive lærerkreftene fra det audiovisuelle feltet. Du vil få mengdetrening i å lage film, og du vil lære deg å samarbeide på et høyt nivå med dine medstudenter. Du vil også lære om og praktisere de grunnleggende tradisjonelle fagfunksjonene bak en filmproduksjon. Utover å lære deg tradisjonell filmanalyse, vil du også lære deg å reflektere, analysere, og sette ord på både ditt eget og dine medstudenters arbeider under gruppesamtaler og evalueringer etter hver øvelse. Utover det filmfaglige vil du få innsikt i samfunnsmessige, relasjonelle, humanitære, psykologiske, filosofiske, og åndelige aspekter ved vår sameksistens knyttet opp mot ditt virke som filmskaper.

    Oslo Filmskole er et sted hvor du kan komme som du er, føle deg trygg, og få god undervisning og veiledning samt utvikle deg som medmenneske. Dette i et kunstfaglig samarbeidsklima hvor din stemme og iboende kreativitet kan uttrykke hvordan akkurat du opplever din indre og ytre verden. Samt bli bevisst over ditt blikk og perspektiv på de øyeblikkene og eksistensen du er en del av.

  • Oslo Filmskole er åpen for alle men har et særskilt fokus og bevissthet på å rekruttere fra underrepresenterte grupper i alderen 18 – 26. En gruppe mennesker som statistisk sett ofte ikke slipper inn, eller søker seg mot de etablerte tradisjonelle kunstfaglige filmskolene. Dette er en mangfoldig gruppe som ofte faller utenfor det homogene landskapet grunnet strukturell skjevhetet, preferanser, forutinntatthet, partiskhet, og nepotisme.

    Aldri før har vi blitt omringet og bombardert med så stort omfang av audiovisuelt innhold. Aldri før har teknologi vært så tilgjengelig. Aldri før har det å skape meningsbærende og definerende innhold vært enklere. Aldri før har vi vært nærmere demokratisering av hvem som kan fortelle sine historier. Men dessverre kan ikke det samme sies om strukturene som bestemmer hvem som får mulighet til å utdanne seg samt arbeide med bevegelige bilder og filmfaget. Det samme kan heller ikke sies om hvem som får tilstrekkelig med økonomi, budsjetter, og muligheter til å ytre og uttrykke seg igjennom distribuerte og markedsførte plattformer. Noe som gjenspeiles og underbygges av statistikk. Hvem som får lov til å skape meningsbærende og definerende innhold, og ikke minst får en plattform for visning og distribusjon er fremdeles strengt bevoktet av en homogen øvre middelklasse som verner om sine interesser, og hva de liker og identifiserer seg med. Vi må erkjenne at vi fremdeles sliter med å omfavne, inkludere og dyrke hele bredden, og mangfoldet som faller utenfor kurven. 

    Oslo Filmskole er her for å nettopp gjøre noe med denne problemstillingen. Vi får dessverre ikke forandret på andre menneskers forutinntatthet men det vi kan gjøre er å skape et rom og åpne dører der hvor andre stenger dem. Vi ser på dette som vårt ansvar, og vi skal dekke behovet som de etablerte skolene, det være seg offentlige eller private ikke har evnet, eller hatt viljen til å imøtekomme.

    Oslo Filmskole har som mål om å være den mest inkluderende og fremoverlente kunstfaglige filmskolen i Norge. Vi ønsker å rekruttere, utdanne og støtte opp om individer fra underrepresenterte grupper. Vi ønsker et større mangfold av historier og perspektiver som forsterker, og bygger opp under en felles identitet, og fellesskapsfølelse. Vi ønsker å gi fremtidens filmskapere de verktøyene de trenger for å nettopp bidra med dette, og samtidig bryte igjennom barrierene som holder individet utenfor, og undertrykket. Vi ønsker å styrke studentene ved å gi dem kunnskap og innsikt de kan bruke til å forvalte deres individuelle opplevelser og perspektiver. Både på et filmkunstfaglig, humanistisk, filosofisk, psykologisk, og åndelig plan.

  • Etter å ha fullført ettårig kunstfaglig utdannelse i audiovisuelle medier og bevegelige bilder skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte, og ervervet seg ferdighetene som beskrevet nedenunder samt ha grunnleggende kunnskap og innsikt i:

    • Filmhistorie

    • Filmteori

    • Filmestetikk

    • Filmanalyse

    • Psykologi

    • Filosofi

    • Åndelighet

    • Manus & Fiksjon

    • Non-fiction & Hybridfilm

    • Fotografi

    • Lyd- og Musikkopptak

    • Produksjonsdesign

    • Regi (mise en scène, objektivitet, subjektivitet, regikonsept/reginotat)

    • Skuespillerinstruksjon

    • Produsent & Filmproduksjon

    • Klipp (redigering av lyd og bilde)

    • Lyddesign

    • Filmmusiikk

    • Evnen til å reflektere og analysere eget filmspråk og andres filmspråk i kontekst av samtiden vi alle er en del av.

    • Grunnleggende teknisk forståelse i bruk av filmproduksjonsutstyr (opptak og post).

    • Kunnskap i å utvikle, planlegge og gjennomføre egne selvstendige og relevante filmkunstneriske arbeider.

    • Evne å reflektere over, og presentere egne verk i forskjellige fora, for andre mennesker.

    • Kunnskap om relevante teorier, metoder, og prosesser.

    • Kunnskap om og erfaring innen samarbeid og kollektive prosesser.

    • Kunnskap om og erfaring med både å planlegge, organisere og realisere produksjoner, og selv å inngå i forskjellige funksjoner og roller i ulike former for produksjoner av bevegelige bilder.

  • Oslo Filmskole vil gi studentene det de trenger av verktøy, kunnskap, innsikt, og bevissthet til å kunne uttrykke og ytre seg som filmskapere. Undervisningstilbudet er utformet og blir holdt av kompetente filmskapere og filmarbeidere med egen praksis. Som student så er det forventet høy grad av samarbeid med andre medstudenter. Studentene hos oss utdannes ikke til én spesifikk rolle eller fagfunksjon. Men får opplæring i alle fagfunksjoner, og inntar forskjellige fagfunksjoner på hverandres øvelsesfilmer. Vi ønsker å ha en likevekt mellom å mestre de tradisjonelle metodene samt ha rom for å utforske, og eksperimentere. Undervisningen veksler mellom teoretisk og praktisk undervisning i form av foredrag, workshops, øvelser, veiledning, gruppesamtaler, evalueringer, og eget arbeid. Studentene vil samarbeide tett med hverandre for å gjennomføre øvelser knyttet til hver modul og deres avsluttende øvelsesfilm. Dette vil gi mengdetrening, og skape bedre læringsutbytte da hver og en vil få bedre forståelse og innblikk i praktiske og kreative prosesser samt utvikle sine samarbeidsevner. Gjennom dialog og en rekke praktiske øvelser utfordres studentene til å ta utgangspunkt i å fortelle om personlige og fiktive realiteter der hvor det mellommenneskelige og abstrakte kan komme til uttrykk. Dialog og refleksjon er en stor del av hele utdanningsforløpet, og noe som vil bli vektlagt, både i klassen og under veiledning samt utforsking av den «personlige stemmen», dette for å blant annet få frem det genuine i hver enkel student.

    Oslo Filmskole ønsker å fokusere på individet og samarbeidsprosessen fremfor «visjonen» bak en film. Vår oppfatning er at om prosessen er god så vil den kunstneriske «visjonen» og fruktene av prosessen skinne igjennom med et genuint og autentisk uttrykk nettopp fordi vi alle har forskjellige perspektiver og iboende kreative blikk på hvordan vi kan uttrykke oss og løse kreative utfordringer og problemstillinger. Det er i dette skjæringspunktet og i denne utforskningsfasen at studentene kan bli bedre kjent med sin egen stemme, lære å stole mer på egen intuisjon, få mer selvtillit (selvtillit er ikke noe du har, men får – Eggen), og utvikle sin selvfølelse. Finne styrke innenfra til å tørre og eksperimentere i lag med andre, og gradvis  stole mer egen intuisjon. Vi tror at opplevelsen av mestring, samt refleksjon og bevisstgjøring omkring de kreative kunstfaglige prosessene du skulle befinne deg i sammen med dine medstudenter, og det kreative arbeidet du utfører vil gi deg verdifulle erfaringer når det kommer til å samarbeide på et høyt plan, samt løse utfordringer og forholde deg til kunstneriske og kreative problemstillinger. Dette er erfaringer du kan ta med deg og dra nytte av også på andre plan og felt i livet – både som medmenneske og medborger.

    Oslo Filmskole vektlegger og legger opp til at studentene etter endt utdanning skal kunne føle seg trygge på, og mestre prosessen - fra idé og konsept til produksjon, og etterarbeid. Herunder:

    • Tekst

    • Ideutvikling

    • Skrive manus

    • Filmfaglige verktøy

    • Lage personlige øvelsesfilmer knyttet til undervisningsmodulene

    • Filosofi: Etikk & Moral

    • Åndelighet

    • Psykologi

    • Utvikle dine menneskelige og mellommenneskelige evner

    • Samarbeid

    • Analyse

    • Kritisk tenkning

    • Kunstneriske problemstillinger

    • Sameksistens/samtid

    • Refleksjon (knyttet til problemstillinger i møte med audiovisuelt innhold, og dens funksjon som meningsbærer og definerende faktor i kontekst av tiden og samfunnet vi lever i).

    Studentene vil få muligheten til å samarbeide med studenter fra skuespillerlinjene på Oslo Kulturskole Teaterforstudium og NSKI innenfor studietiden for å lære seg regi & skuespillerinstruksjon – og ikke minst for å danne seg en felles forståelse av hverandres fagfelt. Dette vil også gi et mye større læringsutbytte da deltagerne vil bli tryggere på å arbeide og kommunisere med jevnaldrende studenter og skuespillere foran kamera. (Studentene vil også kunne arbeide med studenter fra KHIO, Nordic Xpress, eller andre profesjonelle eller amatørskuespillere så lenge dette er utenfor studietiden).

    Her kan du lese mer om undervisningen og studieplanen: oslofilmskole.no/studieplan

  • Skolens mål er å være et kunstfaglig alternativ som er åpent for alle – uavhengig av bakgrunn. Vi ønsker å løfte fram stemmer som ofte ikke får plass, og jobber for større representasjon av blant annet etniske og nasjonale minoriteter, personer med funksjonsvariasjon, skeive, ulike trosretninger, sosiale bakgrunner, alder og geografisk tilhørighet.

    Gjennom forståelse og tålmodighet vil vi skape et trygt og inkluderende rom der studentene kan utvikle seg, både faglig og personlig. Målet er at de skal vokse fram som selvstendige filmskapere og kunstnere med solid kunstnerisk kompetanse.

  • Ali Parandian er grunnlegger og prosjektansvarlig for Oslo Filmskole, han er også lærer og hovedveileder på skolen. Arbeidet med skolen startet i 2020, og springer ut fra et grundig forarbeid og research som strekker seg tilbake til 2018 der Parandian engasjerte seg i offentlig filmpolitisk debatt og diskurs for å bedre vilkårene til minoriteter og underrepresenterte grupper innenfor det audiovisuelle feltet. Dette arbeidet førte til at han utarbeidet forslag til mangfoldstandarder for Viken Filmsenter, og arbeidet for å bevisstgjøre blant annet Norsk Filminstitutt og Kulturdepartementet til å ta inkludering av underrepresenterte grupper og mangfold på alvor. Han mottok prosjektutviklingsmidler fra Viken Filmsenter til å blant annet utvikle det som nå er blitt Oslo Filmskole.